wahlgrenis.cz



 WAHLGRENIS        

 

...veci mezi nebem a zemi...




     REGISTRACE       Přihlášení

Přívoz, který byl zbudován k podpoře cestovního ruchu na křižovatce cyklotras č. 2 a 25 v Žernosekách ... nebude až do odvolání jezdit >>> OPĚT JEZDÍ


Na úterý během týdenního pobytu v Libochovanech (12.-19.7.2014) jsem naplánovala výlet do Opárenského údolí.
Ovšem netušila jsem, že budeme zastaveny u přívozu ve Velkých Žernosekách.
A to jsem si ještě předtím v pondělí na Kalvárii (U třech křížů) přes internet obce ověřovala, jestli je přívoz v provozu.
Ostatně velice ozdravné bylo, že internet v Libochovanech nebyl.
Celý týden jsem nekomunikovala přes web, nečetla žádné maily a ani jsem na ně nemohla odpovídat.
(Horoskopy na portál www.magazinzahrada.cz jsem posílala z infocentra na náměstí v Litoměřicích, kam jsme si vyjely ve středu.)

Ale abych se vrátila k úterý 15. července.
Došly jsme podél Labe k přívozu ve Velkých/Malých Žernosekách, ale na ceduli u jízdního řádu bylo upozornění, že přívoz jezdí pouze ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli.
Operativně jsme změnily cíl naší cesty a místo do Opárenského údolí jsme se vydaly do Píšťan k jezeru.
I tak to byla pěkná procházka... a zpět jsme se vracely vlakem.

Počasí tuto neděli přímo vyzývalo k projížďce na kole (v mém případě na mém historickém kole).
Opět se na program dostalo Opárenské údolí, opět mě lákal přívoz mezi Velkými a Malými Žernoseky.
Tentokrát jsem byla ve zjišťování informací důslednější a záhy jsem se dostala ke stručnému sdělení: "Od 8.8.2014 až do odvolání nejezdí přívoz."
Naštěstí od Litoměřic do Opárenského údolí lze využít přívoz v Lovosicích, který jezdí celoročně v půlhodinových intervalech.







Pan převozník je tady skutečně "na svém místě", podává nejen erudované informace k provozu přívozu, ale na náš dotaz se rozhovořil i o zchátralé kamenné stavbě, která poutala náš zájem na lovosické straně.



Po doražení na druhý břeh pokračujeme k Malým Žernosekám.
Tady nedaleko zcela opuštěného přívozu je otevřené, ale stejně opuštěné občerstvení U přívozu.
Kdo by sem chodil?
Tak trochu ze slušnosti si dáváme kofolu.
Během chvíle, než jsem stačila vypít svoji třetinku, se k nefungujícímu přívozu přiblížilo a zase zklamaně odjíždělo minimálně dvacet cyklistů jenom na naší straně...



Lodní přívoz spojující Velké a Malé Žernoseky na místě původního přívozu a dříve i brodu. Obnoven v roce 1999. Přívoz zbudován a provozován obcí Malé Žernoseky jako iniciativa k obnově vazeb mezi obcemi a k podpoře cestovního ruchu na křižovatce cyklotras č. 2 a 25.









Opárenské údolí vítá návštěvníky skutečně s otevřenou náručí.
Občerstvení, ubytování, turistické značení, sportovní areál...
Hlavou mi ale probíhá jiný scénář, když šlapu do pedálů od Černodolského mlýna.
Ptám se, jak by se asi obhajoval Ing. Petr Liška (TOP 09), starosta obce Malé Žernoseky, kdybych se objevila v jeho kanceláři s otázkou, proč není v provozu přívoz.
Už v červenci naši skupinku informovala místní žena, že převozník si prý zlomil ruku, proto byla omezena doba přívozu pouze na čtyři dny v týdnu.
Teď je situace ještě dramatičtější.
Zranění má i druhý převozník... proto převoz nefunguje do odvolání.
Další člověk, který by mohl s lodí z jednoho břehu na druhý jezdit, je ve fázi příprav.
Potřebuje zvládnout zkoušky (vůdce malého plavidla), ovšem už dvakrát neuspěl.
V záloze je ještě jeden muž, který má s přívozem praxi, ale ten je také paradoxně zaneprázdněn.
Hlídá ve sportovním areálu, odemyká tenisový kurt a dává pozor, aby se někomu něco nestalo.
Ano, tohle všechno vyznívá jako tzv. objektivní důvody.
Nikdo za nic nemůže a řešení je někde v nedohlednu.
Ovšem výletník, který je zastaven před neuchopitelnou silou Labe, naplánuje-li si cestu dál, se může ptát.
Zajímá někoho, že je právě teď v plném proudu turistická sezóna?
Zajímá někoho, že právě Porta Bohemika je opravdovou Bránou Čech?
Zajímá někoho, že přívoz byl vybudován k podpoře cestovního ruchu jako důležitá křižovatka cyklotras č. 2 a 25?
Zajímá tady vůbec něco někoho?
Ptám se, ale neočekávám odpověď...
Je to jako řečnická otázka - položí se sice, ale na odpověď nikdo nečeká.
Kdo by také odpovídal?
A co?
Nejsou lidi, to bychom se nejspíš dozvěděli...
Zcela jasně teď vidím ten slavnostní okamžik, kdy se stříhala páska a přívoz se dával do provozu.
Teď je jasné jenom to, že přívoz nejezdí.
Všechno ostatní jsou v tuto chvíli jenom slova...
© Wahlgrenis 18.08.2014

Německá cyklostezka vydělává stamiliony, česká stokrát méně
Původní zpráva 16. srpna 2014 7:00 | Lidovky.cz
PRAHA - Německo vydělá na Labské cyklostezce v přepočtu 1,4 miliardy korun za sezonu. I proto se Němcům investice do cyklostezek obecně vrátí v průměru za rok. V Česku se výdělek na trasách podél Labe počítá v řádu milionů. A návratnost investice? Tu zatím Česko spočítat ani neumí.
Labská cyklostezka měří téměř 1300 kilometrů - 900 kilometrů leží na území Německa, zbytek v Česku. Výdělky, tedy to, co cyklisté utratí za občerstvení či služby, těchto dvou úseků jsou však nesrovnatelné. V Německu se sčítají v řádech stovek milionů, v Česku jsou to jen desítky.

V Česku je 4,75 milionu lidí, kteří pravidelně jezdí na kole (tedy 52,7 % populace starší 15 let).
V Ústeckém kraji - jednom ze čtyř krajů, kterými Labská stezka v Česku prochází - vydělají na cyklistech za sezonu necelých 17 milionů korun. (Místní utratí za den v průměru 300 korun, cyklisté z jiného kraje či cizinci 500 korun.)
Kdyby byl výdělek ve všech krajích obdobný, znamenalo by to, že Labská stezka vydělá za sezonu necelých 70 milionů korun. V přepočtu na kilometr je to proto křiklavý rozdíl. Zatímco u západních sousedů vydělají na kilometru stezky přes 1,5 milionu korun, u nás je to asi 175 tisíc korun na kilometr za sezonu.
"V Německu mají cyklisté lepší nabídku služeb, nabízí se jim spousta doprovodných aktivit. U nás je to zatím v zárodku," vysvětluje Zbyněk Sperat z Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy. "Navíc je v Německu více dálkových cyklistů, kteří vyráží na kola na několik dní a pochopitelně tak více utratí," dodává.
A s tím souvisí i zmíněná návratnost investic do cyklostezek. „Česko zatím přínos investic do rozvoje budovaných cyklostezek spočítat neumí,“ uvedla Liběna Jarolímková, která koordinuje výzkum na Katedře cestovního ruchu na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE). Ona a studenti se to snaží změnit, ve spolupráci s Nadací Partnerství, která je oficiálním koordinátorem Labské stezky v Česku.

Cyklostezky po silnicích
Prvním krokem je právě získání dat o příjmech na cyklostezkách a celkovém spotřebním chování cyklistů. VŠE už pět let vede výzkum na Labské cyklostezce, nejstarší cyklostezce v Česku, protože ta má díky návaznosti na Německo dobrý potenciál k rozvoji. Výhodná poloha, ani zajímavé památky a příroda se však v tržbách podél stezky zatím příliš neprojevují. Důvod?
„Nejvíce cyklistům vadí špatná bezpečnost – když cyklostezka vede po silnici či lemuje silnici. Například zatímco na německé části Labské cyklostezky vede 90 procent stezky po cestách oddělených od automobilové dopravy, na české straně vede po silnicích třetina celé trasy,“ vysvětluje Jarolímková.
„Máme několik kilometrů dlouhý úsek, kde je velmi pěkná samostatná cyklostezka, ale ve chvíli, kdy byste chtěla pokračovat 50, 80 a víc kilometrů, začnete se střetávat s dopravou,“ dodává. Nedostatečná bezpečnost tak cyklistům vadí mnohem víc, než třeba chybějící občerstvení, ke kterému si ale mohou pár kilometrů popojet.

Zhýčkaní cyklisté z Německa
A s tím samozřejmě souvisí i sama výdělečnost Labské cyklostezky. „V Německu lze na cyklostezkách strávit pohodovou týdenní dovolenou. U nás pro to zatím nejsou ty podmínky,“ dodala vedoucí výzkumu. Proto u nás na Labské stezce převažují místní cyklisté, kteří přijíždějí pouze na krátký, půldenní nebo jednodenní výlet. A když už přenocují, tak většina z nich u příbuzných nebo na vlastních chatách.
Nejčastěji utratí lidé na cyklostezce přibližně 200 – 500 Kč za osobu a den. Čtvrtina cyklistů utratí dokonce méně než 200 Kč za den.
Němci sice tvoří hlavní zahraniční klientelu na stezce, ovšem přijíždí jich málo. Nejvíce jich zavítá na úsek Labské stezky v Krkonoších, kde tvoří 6 procent všech cyklistů. Dobře cílenou reklamou by se podle výzkumníků mohla návštěvnost trasy cizinci zvýšit. Avšak na intenzivní kampaň je podle Jarolímkové ještě brzy.
„Já se na to dívám jako ekonom. A dokud nemám dokonalý produkt, tak bych ho moc nepropagovala. Protože když Němec zhýčkaný německým zázemím cyklostezky přijede do Čech, tak by reklama mohla být spíše kontraproduktivní. Tak abychom si tím neudělali medvědí službu,“ upozornila. V Česku zatím chybí například rozvinutá nabídka cykloturistických balíčků, které by zahrnovaly ubytování, stravování, případně přepravu zavazadel, služby průvodce, servisu kol apod.
Výzkum Katedry cestovního ruchu není zdaleka u konce. Cílem je získat údaje o návratnosti investic do cyklostezek. Znamená to pomocí matematického modelu propočítat vztah mezi celkovými přínosy cyklostezky a náklady na její výstavbu a údržbu. Rychlost výzkumu však brzdí nedostatek financí. „Nemáme na to žádné peníze, proto to jde tak pomalu, nemůžeme si zaplatit plošný výběr dat po celé republice. Výzkumy děláme v našem volném čase nebo v rámci práce,“ uvedla Jarolímková.

Labská cyklostezka - poznatky z výzkumu
celková délka = 1273 km (na území Česka 373 km, v Německu 900 km)
v Česku prochází 4 kraji (Královéhradecký, Pardubický, Středočeský, Ústecký)
je součástí dálkové cyklotrasy EV 7 – Sluneční trasa: Nordkapp – Malta (7 409 km)
Informace o Labské stezce najdete na Labska-stezka.cz

Nejnavštěvovanějšími úseky jsou trasy:
- Nymburk – Poděbrady (kvalitní asfaltová stezka po obou březích Labe)
- Děčín – hranice (Bad Schandau) (atraktivní přírodní scenérie)
- Nejčastěji jezdí na cyklostezku lidé v párech, popř. skupiny 3 osob (ve skupinách převažují ženy), sami využívají cyklostezku pouze muži, ale minimálně (5 %) převažují návštěvníci v produktivním věku
- starších cyklistů je na Labské stezce víc než mladých (ti hledají adrenalinovější, náročnější terén)
- nejčastější počet ujetých kilometrů za den je 30 – 50 km
- nejfrekventovanějším dnem na cyklostezce je obvykle neděle, na druhém místě sobota
počet zahraničních návštěvníků je velmi malý 1 – 6 % (nejméně Nymbursko, nejvíce Krkonoše)
- zahraniční hosté mají výrazně vyšší výdaje v průběhu cesty (přenocují v hotelech)
- zahraniční hosté jsou nejčastěji z Německa
- s alespoň 1 přenocováním je na trase cca 25 % cyklistů
- přenocující návštěvníci využívají ze 75 % nekomerční ubytování (vlastní chaty, u známých, příbuzných)
- velmi dobře či spíše dobře bylo hodnoceno značení cyklostezky
- jako nejvstřícnější k cykloturistům byla hodnocena stravovací zařízen
- chybějící je vybavení cyklostezky úkryty v případě zhoršení počasí

Nejvíce kritizovaná je bezpečnost cyklostezky (na úsecích společných nebo křižujících se se silniční dopravou)
Šárka Pálková
Zdroj
© Wahlgrenis 20.08.2014

Vážená paní,
klidně jste se mohla stavit, abyste se zeptala, ale proč si cokoli zjišťovat, když je lepší se zviditelnit vlastním odsudkem, který si dáte dohromady z vlastních dedukcí nebo možná spíš z magických vhledů. Pro příště možná doporučím, abyste si dala dohromady skutečná fakta než budete, zhrzena ze 4-kilometrové zajížďky, která Vám musela neskutečně narušit program, psát článek o něčem jako je provoz služby lodního přívozu a věřte nebo nevěřte, skutečně nás mrzí, že se situace kolem našeho přívozu v letošním roce vyvrbila tak jak nyní prostě je.
Příště jen doporučím pokládat méně řečnických otázek, ale snažit se získat odpovědi od povolaných a odpovědných.
Předpokládám, že se na Vás mohu obrátit, abyste nám někdy v budoucnu, až budeme možná řešit stále se opakující problémy s financováním této služby, pomohla se stejnou horlivostí jako dokážete odsuzovat. Věřte, nebo ne, tuto službu léta provozujeme právě z těch důvodů, které jste si přečetla a bylo jen velmi málo z těch, kteří i z této služby profitují, že by se aktivně hlásili k tomu nám při podobných problémech pomohli. Službu stále dotujeme a nemáme z ní žádný přímý ani nepřímý profit.
Škoda, že v mezích regulérnosti nemám příležitost k článku přidat svůj názor, ale k tomu, zřejmě není Váš web určen.
Přeji Vám hodně štěstí a dar korektnosti
Petr Liška, starosta obce Malé Žernoseky (nejsem členem TOP 09) 20.08.2014

Pane starosto,
děkuji Vám za Vaši zprávu, vážím si Vašeho času.
Pracovala jsem jako vedoucí oddělení pro styk s veřejností jedné městské části, uvědomuji si, jak je důležité reagovat na podněty občanů.
Ano, v neděli jsem Vám přeposílala odkaz na můj článek, byla to informace, můj postřeh.
Ale - přiznám se - dobře jsem věděla, že to je pouze začátek, že na otázky směrem k Vám i na odpovědi jistě dojde.
Obrátila jsem se totiž současně na kolegy v Litoměřickém deníku a v Regionální televizi v Ústí nad Labem, kteří mají prostor a čas zjistit, co za nefungujícím přívozem je.
Věřím, že i dnes existují novináři, zajímající se o pořádek a správné fungování věcí kolem nás.
Pokouším se na problém podívat s odstupem...
Když se v roce 1999 přívoz otevíral, nepředpokládám, že se na něho nahlíželo jako na projekt, z kterého bude obec profitovat.

Přívoz Malé Žernoseky - Velké Žernoseky se nachází na Labi, v řkm 780,935 (původní 53,55) dolního Labe, těsně nad soutěskou zvanou Porta Bohemica, v okrese Litoměřice. Je v provozu jen v letní sezóně, zpravidla od května do září. Provozovatelem je obec Malé Žernoseky. Přepravuje lidi a cyklisty, přeprava je zajišťována malou loďkou, do které se vejde až 20 osob. Základní jízdné pro dospělé v roce 2013 činí 20 Kč, pro mládež a důchodce 10 Kč, kola, kočárky, psi a objemná zavazadla se přepravují za 5 Kč.
V minulosti sloužila na přívoze bezmotorová loďka. Mnoho let jej provozoval pan Emil Gudera s manželkou. V roce 1968 přívoz ukončil činnost. 24. září 1999 byl provoz úsilím obou obcí obnoven. Jako převozní loď slouží motorový člun Ludmila, pojmenovaný po starostce Velkých Žernosek Ludmile Pafelové.
Na levobřežní přístaviště navazuje od podzimu 2010 nová cyklostezka vedoucí podél Labe do centra Lovosic. Přes železniční zastávku Malé Žernoseky vede cyklotrasa č. 25 do Opárenského údolí.

( Zdroj )

Znovuzřízení přívozu bylo počinem, který dostal Velké a Malé Žernoseky do povědomí celého regionu.
Teď je přívoz opuštěný...
Samosprávy v obcích řeší spoustu problémů, domnívám se, že starosta jako volený představitel obce by měl naslouchat tomu, co občané žádají, po čem volají.
A je-li v obci přívoz, který nefunguje, přestože vrcholí turistická sezóna, pak někde něco nebude v pořádku.
Když jsem v roce 1997 zjistila, že není "v pořádku" výtvarný obor v základní umělecké škole, kam chodil můj syn, rozhodla jsem se pro vlastní akci.
Založila jsem občanské sdružení a více než deset let jsem se věnovala tvůrčí činnosti s dětmi od 4 do 14 let - vedle hlavního pracovního poměru, ve volném čase, o víkendech.
Bloky fungovaly pravidelně v dopoledních i odpoledních hodinách, dvakrát do roka se konaly několikadenní výjezdní pobyty.
Děti i rodiče byli nadšení.
Tentokrát směrem k přívozu mezi Velkými a Malými Žernoseky vlastní "akci" vyvinout nemohu.
Ale mohu se vyjádřit, mohu si postesknout, mohu si snad i trochu poplakat.
Dokud si každý bude hrát na svém písečku a nebude se zajímat o druhé, nikam se nedostaneme.
A můžeme všichni dohromady jenom vzdychat a plakat.
Až přestaneme hledat výmluvy a odhodláme se k akci, pak teprve začnou věci kolem nás do sebe zapadat a budou mít smysl.
V tuto chvíli je jasné, že nefungující přívoz smysl nemá.
Přeji Vám hodně úspěchů při hledání spolehlivého převozníka.
© Wahlgrenis 21.08.2014

Wahlgrenis,
skoda, ze se neda "likovat".
Rozhybes laskou a postavis se tomu, co stoji v ceste krase a dobru.
Odklizis ty balvany neschopnosti uredniciny, kde v ruznych narizenich a zakonech je ušlapana lidskost.
Ach..
Obdiv muj mas za to, co vše konas ...
Vim, ze nepotrebujes podporou, bo ji mas od Universa ... ale ja potrebu mam sdelit, jak Tva lidskost je bezmezna.
Dekuji, dekuji, mam porad co se ucit a odvahu k tvoreni hledat...
pa
Rosé 21.08.2014

Vážená paní,
děkuji za Vaše vysvětlení a dovolím si již asi jen krátkou reakci.
Kdybychom se řídili jen přáním našich občanů, protože obec prioritně zajišťuje především jejich potřeby, protože jen prioritně na tyto potřeby získává své zdroje, pak bychom přívoz možná nikdy neobnovili. Proto si myslím nezasloužíme za ta léta provozu, kdy z provozu přívozu mají naši občané možná jen to povědomí okolí a více-méně neslouží až tak potřebám našich občanů, tak rázné negativní hodnocení ze strany lidí, kteří asi nemají takový přehled o skutečných povinnostech, předpisech a podmínkách provozu takového zařízení. Možná byste měla třeba i ocenit ta léta, kdy jsme každý rok, na úkor uspokojování jiných potřeb našich občanů, vyčleňovali dotaci ztrátovosti provozu přívozu, místo toho, abyste tak jednoznačně odsoudila skutečně neplánovanou a nečekanou shodu okolností, která provoz v tomto roce komplikuje. Převozníci skutečně nerostou na stromě a nečekají až je utrhneme na trhu práce. Pokud by se z Vaší strany jednalo o stesk, nebo povzdech nad omezením provozu, tak by asi Váš článek zněl jinak a také by se třeba nespojoval s politikou, se kterou nemá vůbec nic společného.
Bohužel takto mi Váš článek až příliš připomíná přístup tzv. "politické opozice", která celá léta kritizuje, že přívoz provozujeme a dotujeme a jakmile má přívoz problém tohoto druhu, tak okamžitě kritizuje, že nejezdí. Ale už se omezím v podobné reakci a chtěl bych Vás ubezpečit, že rozhodně nepatřím mezi lidi, kteří si hrají na svém písečku a rozhodně si vážím lidí s podobným ražením, kteří dělají něco navíc.
Na závěr si Vás už dovolím jen informovat, že od zítra 22.8. začíná náš přívoz opět fungovat a to dokonce v plném celotýdenním provozu a to jen za cenu, že zraněný převozník omezil své marodění (sám o své vůli) a podařilo se najít v dosahu pána v důchodu s potřebnými oprávněními pro takový provoz (věřte že rozhodně nestačí oprávnění vůdce malého plavidla jak vám tvrdili v Lovosicích, či kde ještě). Z důvodu zdravotní indispozice bude převozníkovi pomáhat další zaměstnanec obce, který by jinak řešil další potřeby občanů naší obce, tak věřím, že tím je dostatečně doložena snaha naší obce poptávku a potřebu občanů, byť především jiných obcí, vyřešit.
Přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší práci
Petr Liška 22.08.2014

Dobrá zpráva: Žernosecký přívoz znovu vyplouvá
Žernosecký přívoz Ludmila. Autor: Deník/Karel Pech
21.8.2014 19:40
Malé Žernoseky - Žernosecký přívoz po odstávce znovu vyplouvá. Od pátku až do konce prázdnin bude loď Ludmila v provozu od 8 do 20 hodin.
Přívoz několik dní stál kvůli úrazu převozníka, který si zranil ruku, druhý je dlouhodobě nemocný. Nyní obec Malé Žernoseky dala dohromady nový tým převozníků, který bude nasazen už od pátečního rána.
Autor: Redakce
Zdroj
© Wahlgrenis 24.08.2014


© 2004-2024 Wahlgrenis Zveřejněné materiály jsou chráněny autorským zákonem. Kopírování a šíření jakékoliv části obsahu bez svolení autora je zakázáno.