wahlgrenis.cz



 WAHLGRENIS        

 

...veci mezi nebem a zemi...




     REGISTRACE       Přihlášení

Nadané děti... jak je rozvíjet a pečovat o ně?


Drahá Wahl,
škoda, že si už nemůžu přečíst některé články, které by mě zajímaly. Ale v současné době nemám bohužel tolik času na čtení u počítače, protože se plně věnuji svým dvěma dětem.
Líbilo by se mi, kdybys vydávala časopis s vybranými články, k tomu bych se snadněji dostala...
Budeš-li mít chvíli čas a třeba jen krátkou odpověď na mou otázku, prosím napiš. Nejde o žádný problém, ba právě naopak, proto si myslím, že se ti bude dobře odpovídat.
Jsem matkou dvou malých chlapečků (mladšímu synovi jsem dala jméno Kristian, na kterém jsme se shodli na semináři v Ostravě, nevím, jestli si mě ještě pamatuješ, byla jsem tam tehdy s Kristiankem v bříšku).
Oba synové mi dělají velkou radost! Staršímu synovi (Elias) budou nyní v březnu 3 roky a vykazuje známky nadaného dítěte, proto se na tebe obracím o radu, jak ho mám dále rozvíjet, jak zjistit čím byl v minulém životě, kdo je? V roce a půl už mluvil ve větách, používal osobní i přivlastňovací zájmena, rád diskutoval a doslovně opakoval, co jsem kdy řekla (to dělá dodnes).
Ve dvou letech znal velká písmena abecedy, všechny dětské básničky, písničky, říkadla. Ve dvou a půl letech jsem zjistila, že umí doslovně nazpaměť text z knížek, které jsem mu četla. Dneska už doslovně odříkává i 60stránkové náročné texty knížek, které mu předčítám, a kterým rozumí.
Dokáže správně používat gramatická pravidla, někdy se stane, že mě dokonce i opraví (zopakuje větu, kterou jsem řekla se slovem ve správném tvaru). Mám pocit, jako by češtinu znal již před narozením... Nedělá mu problém používat správně cizí slova. Má neskutečnou pameť, pamatuje si události, když mu byl rok a půl, pamatuje si od koho dostal jakou hračku, přopomíná mi věci, když si já sama nemohu vzpomenout. Má bohatou fantazii, hraje si s imaginárními hračkami, s imaginárními dětmi a neustále komunikuje. Rychle se dokáže i přizpůsobit situaci, podle toho s kým zrovna je, zda s dospělým nebo dítětem, starším či mladším. Je velice vnímavý, nesmí mu uniknout žádná informace. Když něco přeslechne, ihned se mě ptá: "Co jsi říkala, mami?" Je velice soucitný. Když pláče mladší syn, že něco chce, tak okamžitě reaguje: "Mami, tak mu to přines!" nebo "Mami, tak nezhasínej ještě." A podobně.



Myslím si, že máme mnoho takových dětí, že není nějaká výjimka, ale možná mi poradíš, jak ho mám rozvíjet dál. V jakém směru... V čem by byl úspěšný? Do jaké mateřské školy ho mám popřípadě přihlásit? Už jsem hledala nějaké školky pro nadané děti, ale tady v Ostravě nic moc nemáme. Pouze jazykové školky, ale tam je hodně vysoké školné.
Wahl, pokud mi odpovíš, budu ti velice vděčná a budu si vážit každého doporučení. Vím, že je to vždy upřímné, z jemnocitné lásky a jemnohmotného světa, do kterého umíš proniknout.
Předem moc děkuji za odpověď,
Sylva 05.03.2010

Ahoj Wahl,
tak tady budu reagovat. Takže - to, co paní popisuje, myslím opravdu ukazuje na mimořádné nadání. Ale zklamu ji, protože školka pro tyto děti je např. v Praze jen jedna, a to soukromá, na což málokdo má. Nicméně užitečné informace najde paní na stránkách www.centrumnadani.cz
Je zde k nalezení i seznam škol - tzv. "Fořtíkův seznam", ale jedná se o základní školy. Spolupráce s mateřskými školami teprve začíná.
Trochu vstřícná k těmto dětem je Kindergarten, bohužel zase soukromá a placená. Takže jedině se ptát a ptát, hledat a hledat...
Po vlastních zkušenostech - dítě bych nechala být, vysvětlovat, co chce vědět, ale nic nenutit jen proto, aby to umělo. Mít hodně knih, internet - oni si brzy vyhledávají informace samy. Obvykle si pak najdou jeden obor lidské činnosti a tím jsou pak "posedlé".
V předškolním věku je to na rodičích, školky moc vstříc nevycházejí. Mého syna nechávaly paní učitelky být, dávaly mu knížku, on si s dětmi nehrál, chtěl číst, psát, počítat... Ale že by mu věnovaly trochu času, nechaly ho třeba dětem přečíst pohádku, tak to ne. Byl tedy mimo kolektiv, což se s ním táhne. S tímhle je potřeba počítat a být na to připraven...
Do školy o rok dříve nemohl, což byla chyba. Rozhodně bych zašla do PPP a poradila se, dnes už 5ti leté děti do školy můžou.
Základní školu ale už určitě najít takovou, kde se zabývají mimořádně nadanými dětmi, pokud je to možné. Taky je možné přeskakovat ročníky, nám v naší první škole tvrdili, že to možné není - syn musel přestoupit na jinou školu. Také je možné, aby jen na jeden nebo dva předměty docházel do vyššího ročníku, nenechte se odbýt. Takže informace si ověřovat - opět odkazuji na stránky www.centrumnadani.cz, mně se tam dostalo vždy dobré rady.
Tak hezký den a hodně sil, ono to s těmi dětmi není zase tak jednoduché, jak by se z počátku zdálo...
P. Maria 06.03.2010


© 2004-2024 Wahlgrenis Zveřejněné materiály jsou chráněny autorským zákonem. Kopírování a šíření jakékoliv části obsahu bez svolení autora je zakázáno.